Toteuttaja/toteuttajat:
lähiöprojekti, kiinteistövirasto, talous- ja suunnittelukeskus (elikeinoyksikkö / kehittämis- osasto), kaupunkisuunnittelu- virasto
|
Kenelle:
esikaupunkialueiden yritykset, kolmannen sektorin toimijat, kaupungin hallintokunnat
|
Toiminnan/toimintamallin tarkoitus:
Elinkeinotoiminnan markkinointi yhdessä paikallisten yritysten ja muiden toimijoiden kanssa
|
Avainsanat:
elinkeinomarkkinointi, yritystoiminta, esikaupunkien kehittäminen, asemanseutujen kehittäminen
|
Hanke / projektit, joissa mukana:
Esikaupunkeja tunnetuksi metropolialueen keskiössä sijaitsevina mahdollisuuksina yrityksille -hanke / Lähiöohjelma 2008-2011
|
Kuvaus:
- Elinkeinotoiminnan markkinointi yhdessä paikallisten yritysten ja muiden toimijoiden kanssa Helsingin elinkeinostrategian mukaisilla painopistealueilla Itä-Helsingissä, Herttoniemi-Roihupelto, Itäkeskus- Puotila–Myllypuro.
- Uusien yritysten ja työpaikkojen houkutteleminen alueille.
- Metrovarren kaupunginosien elinkeinoelämän monipuolisen kehityksen varmistaminen, alueiden houkuttelevuuden parantaminen yritysten sijoittumispaikkana sekä viihtyisyyden ja vetovoimaisuuden korostaminen korkean profiilin asuinalueina, jotka tarjoavat asuntoja ja virkistysmahdollisuuksia yritysten työntekijöille
- Toimintamallin kehittämistä esikaupunkialueiden elinkeinomarkkinoinnille viestinnän, markkinoinnin, yhteistyön, seminaarien ja kehittämishankkeiden (yritysalueen kadun kehittäminen) kautta
- Kaupungin sekä yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden yhteistyön ja toimintamallien kehittäminen yhteistyönä
Huomioitavaa/kokemuksia:
Elinkeinotoiminnan edistämisen kannalta tärkeää kehitettää julkisen ja yksityisen sektorin välistä keskustelua ja tavoitteiden määrittelyä sekä luoda pohja myös 4P:n toimintamallille. Hankkeen haasteena toimijoiden tavoittaminen, informaation kattava välittäminen sekä toimijoiden sitouttaminen yhteiseen tekemiseen. Markkinoinnin ja tiedottamisen tärkeys, joka luo kuvaa kaupungin tahtotilasta.
Hyödyt lähiöiden kehittämiselle:
Uusien yritysten ja työpaikkojen houkutteleminen esikaupunkialueille, joissa lähtökohtaisesti vaikeaa luoda elinkeinotoimintaa. Tukee myös esikaupunkien toiminnallisuutta ja sosiaalista ympäristöä